اهميت تحقيق و پژوهش و البته روش و چگونگي آن نيز بر هيچ كس پوشيده نيست. كاربرد روش هاي نوين علمي و كارآمد در نوشتارهاي پژوهشي بسيار حائر اهميت است. كتاب حاضر پاسخگوي سوالات و دغدغه هاي اكثر محققان، پژوهشگران و دانشجويان در خصوص شيوه هاي انجام پژوهش هاي مختلف از قبيل پايان نامه، مقاله، كتاب و غيره است. در پيچيدگي مطالب امروزي و همچنين روش هاي گوناگون تحقيقاتي و تاليفي، مطالب اين كتاب راهگشاي سوالات فراوان محققان و نويسندگان رشته هاي علوم انساني است.

در ميانه ي انجام پايان نامه كارشناسي ارشد و همچنين چندي از مقالات علمي و پژوهشي، از اين كتاب بهره فراوان بردم. همواره در كلاس هاي دانشگاه، دانشجويان علاقه مند به امور پژوهشي و تحقيقاتي را به استفاده از اين كتاب توصيه مي كنم. ضمن اينكه طي مباحث مختلف با استادان رشته هاي علوم انساني متوجه شدم كه كاربرد اين كتاب در ساير گرايش هاي تحصيلي به جز تاريخ نيز، بسيار قابل توجه است.

معتقدم؛ نكته اي كه بيش از هر چيز در اين كتاب اهميت دارد، بخشي است كه در آن روش ارجاع دهي شيكاگو و ارجاع به شيوه پايان متن با يكديگر مقايسه و مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. اين بخش از كتاب پاسخ بسياري از مدعيان بهره گيري از روش شيكاگو در علوم انساني را به صورت مستند، تحليلي و در عين حال اقناع كننده، گرد آورده است.

كتاب در هشت بخش با تعريف معنا و مفهوم پژوهش آغاز مي شود و با بررسي نگارش و نكات دستوري و ويرايشي پايان مي يابد. در اين ميان، مباحث مهم ديگري همچون روش تحقيق در علوم انساني، مختصات نظري پژوهش، دايره مواد تحقيق در پژوهش، انواع مدارك پژوهشي و نقش اينترنت و كتابخانه هاي ديجيتالي در پژوهش علمي نيز معرفي و مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. علاوه بر اين نحوه يادداشت برداري و فيش نويسي در تحقيق و پايان نامه و مراحل مختلف آن و همچنين نحوه ارجاع دادن در مقاله و ساير تاليفات، ساير بخش هاي اين كتاب را شكل مي دهد.

مطالعه اين كتاب را به تمامي محققان، پژوهش گران و دانشجويان شاخه ي علوم انساني، خاصه تاريخ كه دغدغه ي نگارش پايان نامه و مقالات علمي و پژوهشي دارند، توصيه مي كنم.